Barion Pixel

Alternatív kommunikációs lehetőségek a Rett-szindrómás lányoknál

Az AAK, vagyis az alternatív és augmentatív kommunikáció segítségével a nem, vagy alig beszélő sérülteknek is lehetőségük nyílik a kommunikációra, ezáltal nagyságrendekkel több önállóságot adva az érintett betegeknek. Cél a döntéseik és véleményük minél teljesebb kifejtése, érzelmeik kifejezése. Különböző célcsoportok igényei szerint lehet különbséget tenni az AAK-s eszközök között: akik jól megértik a beszédet, de kifejezni nem tudják magukat, más célcsoport, akiknek a beszéd kialakulásában, elindításában jelentenek ezek az eszközök segítséget, és vannak olyanok, akik viszont a hangzó beszédet sem értelmezni, sem alkalmazni nem tudják.

A Rett-szindrómás gyermekek esetében a tünetmentes szakaszban elindul a beszédfejlődés, azonban a második szakaszban ez megreked, végül a beszéd teljesen eltűnik. Ugyanakkor az érintettekben a vágy megvan a kommunikációra. Így esetükben kiemelt segítség lehet az AAK eszközök használata.

Milyen segédeszközök lehetnek a rettes lányok segítségére?

Grafikus segédeszközök: tárgyak, fotók, képek, rajzok, piktogrammok, ideogrammák, betűtáblák és az őket tartalmazó, hordozható tartó, mappa

Ezek a segédeszközök itthon is viszonylag olcsón beszerezhetőek, letölthetőek az internetről. Legismertebbek a PECS (Pictures Exchanging Communication System) és a Bliss-jelképek (http://www.blissalapitvany.hu/aak/).

Elektronikus segédeszközök: kapcsolók, beszédgenerátor készülékek, számítógépes szoftverek és kommunikátorok (pl. tabletek, boardmakerek, szemvezérelt eszközök)

Ezeknek a készülékeknek a beszerzése Magyarországon igen drága, bizonyos szervezetektől kölcsönözni is lehet őket.

Mindenképpen ajánlott a Rett-szindrómás lányoknak elkészíteni egy kommunikációs füzetet. Mivel előfordulhat az óvoda- vagy iskolaváltás, esetleg költözés, ennek segítségével a lányok könnyebben be tudnak mutatkozni új embereknek, informálni tudják őket kommunikációs szokásaikról.

Ennek a kommunikációs füzetnek az alábbiakat célszerű tartalmaznia:

„rólam”

„így mondok el neked valamit”

„fontos tudnod, amikor beszélgetni akarsz velem”

„azzal tudsz nekem segíteni, hogy…”

„a hozzám legközelebb álló személyek”

„szeretek/szeretem a… „

„nem szeretek/nem szeretem a…”

„így működik a kommunikációs táblám”

illetve fontos tudnivalók (pl. gyógyszerekről, evésről)

Készült a Magyar Rett Szindróma Alapítvány Rett- szindróma című kiadványa nyomán.